TEKA

Vremeplov.

  2022. je. Ulica miriše na krpice sa zeljem i kavu.

Baka me uzela u ruke i nosi me
U sklonište.
Tamo imamo posebne igračke za uzbunu.

Odrasla sam i ne živim u ratnoj zoni.

Mama kaže da ove sirene koje zavijaju
Nisu one morske.
One sigurno zvuče ljepše.

Voljena sam. Smijem biti tužna kad trebam.

Pjevam plišanoj pandi o gardi hrvatskoj.
Teta mi se smije.
Ali ja sam uvjerena da panda zna za heroje.

Danas je tuđi predsjednik objavio rat tuđoj državi.

“JULIJA, NE!” Mamin urlik
Visi nad stepenicama.
Istrgla sam joj se iz ruku.

Nije to moja država, nije to moja stvar.

U mojoj glavi, granata izgleda
Kao velika žarulja, prozirna,
U bojama balona od sapunice.

Ne smijem razmišljati o tome.

Moram saznati kako izgleda kiša žarulja.
No, što ako se razbiju?
Seka se jednom porezala na staklo.

Ali danas krvari iz svih mogućih vijesti.

Vraćam se mami.
“Vidiš,” kažem joj, “ništa mi se nije desilo.”
Oči su joj pune vode. Vodi me u sklonište.

Zamišljam djecu Kijeva
Kako se trgaju iz majčinih ruku.
Zamišljam očeve u teritorijalnoj,
Ujake na fronti.
Zamišljam bake u iščekivanju.
Zamišljam tete bez osmijeha.

Odlazimo, konačno, doma.
Mama kaže da sam velika pa mogu
Nositi sve igračke uz stepenice.

Svačija sadašnjost postaje naša
Sa svakim prvoispaljenim metkom.


Julija Savić

Forensic Architecture, The Left-to-die Boat, 2012 

Zvonimir Duka, Dérive Zagrebom, 2021

Bolan je to utisak kada se vidi da su logorski blokovi – blokovi 13 do 21 – pretvoreni u «nacionalne paviljone», poput onih na Venecijanskom bijenalu koji se odvija u trenutku dok se šetam ovim mestom.

[…]

Samo mi je palo na pamet najočiglednije moguće pitanje: da li prenošenje podrazumeva pojednostavljivanje? Da li treba ulepšavati kako bi se edukovalo? Ili, ako bismo želeli biti još radikalniji: da li treba lagati da bi se rekla istina? Ko bi se dakle usudio da na ova pitanja odgovori pozitivno?

Georges Didi-Huberman, Kore, 2011

Participativna akcija Tonke Maleković 'Obiteljsko stablo ili kuće kojih nema', Dotrščina, 2020

Angela Davis on Violence and Revolution

Budući da [žena] nije ta koja prima nadnicu, ona ne može težiti zadovoljavanju vlastitih potreba – izuzev onih osnovnih, povezanih s pukim preživljavanjem. Ona može osigurati svoje preživljavanje samo ako reproducira čitavu obitelj.

Giovanna Franca Dalla Costa,

Rad ljubavi: Kućanski rad i nasilje protiv žena, 1978

Paula Rego, Untitled No.1 (Abortion series), 1998

Katie Paterson, The Future Library, 2014-2114

Grada Kilomba, The Boat, 2021
Using Format